torsdag 10 maj 2018

Två hål i väggen - svårare än så behöver det inte vara

Ett samhälle bör vara organiserat för att vara så effektivt som möjligt och minimera onödig byråkrati, administration och transaktionskostnader. Vi bör sträva efter hög effektivitet och produktivitet, mer än tillväxt.

Nyligen fick jag ett telefonsamtal från en telefonförsäljare från det elbolag som levererar min el. Någon som försöker sälja någon extraprodukt (något trygghetspaket,  jag hann stoppa honom innan han berättade mer) som jag hur som helst inte är intresserad av.

I dagens samhälle ska man välja nästan allt. Att få välja saker själv kan vara bra, men i vissa tillfällen tror jag att "valhysterin" har gått för långt. När det gäller el finns det bara en sak jag vill ha: El som fungerar dygnet runt, 365 dagar om året, till lägsta möjliga pris. Det är allt, varken mer eller mindre. Det tror jag att jag delar med de flesta andra.



Samtalet med säljaren fick mig att minnas hur jag som nyinflyttad försökte orientera mig i djungeln med olika elbolag. Den var svårt att överblicka med olika erbjudanden som gav halva priset under en första period osv. men som inte var billigast med det ordinarie priset. Tar man ett sådant erbjudande måste man sedan komma ihåg att säga upp det i tid så att man sedan kan hoppa på ett annat billigare, och så fortsätter följetongen. I slutändan används en massa tid till något som redan finns i väggen med en given standard, en tidsspillan utan ingen egentlig nytta för någon.

Det är uppenbart att mycket onödig tidsspill (obetalt arbete) går åt till miljoner svenska elabonnenters val och kval när det gäller elleverantör och tillhörande administration. Det samtidigt som elbolagen själva säkert lägger minst lika mycket i resurser (mätt i tid och pengar) på marknadsföring, kundservice, sin administration etc. Och allt man vill ha är ström i kontakten? Jag skulle påstå att el närmast kan betraktas som ett naturligt monopol.

Så vad är då lösningen?

Svaret är enkelt. Som default (standard) faktureras svenska elkonsumenter spotpriset på el, det elpris som bestäms på nordpoolspot (www.nordpoolgroup.com) inkl. elcertifikat. Nätägarna (som ju redan har monopol) eller en simpel central tjänst ansvarar för att skicka räkningar med en önskad frekvens - en gång i månaden, kvartalsvis, kanske årsvis. Självklart ska man kunna betala via autogiro och få e-faktura. Spotpriset får man också alltid som default när man registreras som ny abonnent i elnätet, utan att göra något särskilt val. Det enda valet är hur man ska betala och hur ofta.

Eventuellt skulle några få, enkla varianter av bundna elpriser kunna erbjudas för den som är intresserad, som bolagen för konkurrera om att leverera centralt (även det som ett "spotpris" på en börs). För den som vill dra ett extra strå till stacken till miljön skulle ett miljömärkt alternativ kunna finnas också.

Om sedan olika elbolag (eller andra) ändå vill erbjuda en massa olika andra tjänster till privatpersoner och företag så står det dem naturligtvis fritt att göra det. Men ingen som inte vill hålla på att välja elleverantör ska behöva lägga sin värdefulla tid på det. Troligt är väl att de flesta helt enkelt får spotpriset och inte bekymrar sig mer över den saken sedan.

Konkurrens

Elbolagen kan med förslaget fortsätta konkurrera på "elbörsen" om att hela tiden producera el till lägsta pris. Det innebär att alla svenska abonnenter (som inte väljer något annat) automatiskt får lägsta tillgängliga pris, hela tiden, en sorts automatisk central el-väljare för billigt pris.

Fördelar

Den största fördelen är troligen en samhällsekonomisk effektivitetsvinst. Vi som privatpersoner och elbolagen slipper lägga tid på något som är stort sett helt onödigt.

En snabb överslagsberäkning:
Jag la nog minst 5 timmar på att välja (söka på diverse sidor) och anlita elbolag, inklusive säljare som har ringt, ta emot första pappersräkning, skapa inloggning, upprätta nytt autogiro mm. Jag räknar kallt med att minst lika mycket tid har lagts på andra sidan för marknadsföring, administration, brevbäring osv, dvs. 5 timmar till, totalt 10 timmar. Ponera att det är en miljon elabonnenter som tvingas eller ser sig tvungna att välja elbolag varje år. Det blir totalt 10 miljoner förslösade timmar, i hela lander. Om vi räknar lågt med att nedlagd tid kostar 300kr i timmen (jag värderar även fritid som värdefull) så blir det en sammantagen kostnad på 3.000 miljoner kr, eller 3 miljarder, årligen. Ingen dålig besparing som är möjlig här, med andra ord!

Det innebär inte bara en ren tidsvinst, utan befolkningen befrias från att göra ett i stort sett (för de flesta) värdelöst val som även kostar mental energi. Det i ett samhälle där den moderna människan redan tvingas göra en massa val hela tiden. Det minskar också den stress som uppkommer när man vet att det är något som måste göras, som nu när jag vet att jag måste byta elbolag någon gång när den där kampanjen gått ut. "Hur var det nu, skrev jag inte upp det i kalendern? Kan jag ha missat det?"

Nackdelar

En omstrukturering kommer naturligtvis kosta en del till en början. De som tidigare har sysslat med marknadsföring av "två hål i väggen", symbolprojekt och liknande kommer behöva hitta meningsfullare sysselsättningar. Det kommer kräva en rätt stor omstrukturering av elbolagen.

Kanske finns det dessutom fantastiska tjänster inom elförsörjning som ligger utanför min horisont, som med detta förslag riskerar att aldrig se dagens ljus? Tjänster som bygger på att elkonsumenter tvingas välja, får kundrelation till ett elbolag och därigenom få upp ögonen för någon fantastisk produkt? Personligen är jag dock beredd att riskera att missa denna chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar